Ілюстративне фото з відкритих джерел
Український центр оцінювання якості освіти планує впровадити удосконалену державну підсумкову атестацію (ДПА) – тестування, яке має на меті перевірити знання учнів 4-х та 9-х класів. Їхні результати допоможуть отримувати об’єктивні дані про галузь освіти.
Перші випробування деяких складників ДПА для учнів, які завершили навчання в 4-х класах, відбулося навесні 2024 року. Водночас пілотне тестування для 9-класників планують провести у 2026 році, повідомили в УЦОЯО.
Результати пілотної ДПА для 4-класників цьогоріч показали, що модель оцінювання результатів вимагає змін, тому у 2025 році в УЦОЯО проведуть удосконалене тестування, пише Медіа агентство АСС з посиланням на Українську правду.
«У 2025 році УЦОЯО планує проведення другого етапу пілотування ДПА-4. Дані, отримані за його підсумками, не позначаться на підсумкових (річних) оцінках учнів/учениць, натомість їх буде використано для уточнення підходів до оцінювання, розроблення моделі тестування, яка має забезпечувати якомога повніше охоплення обов’язкових результатів навчання», – пояснили там.
За словами співробітників центру, більшим викликом є розробка моделі оцінювання 9-класників. Причиною цього є те, що наразі школярів навчають за десятками різних модельних навчальних програм, які дещо відрізняються за змістом.
Однак планується, що здобуті знання та навички учнів оцінюватимуть не лише в галузі мови, літератури й математики, а також:
- громадянської освіти;
- історії;
- іноземних мов;
- природничих галузей.
Водночас в УЦОЯО вважають, що найбільш імовірним форматом проведення ДПА для 9-х класів буде комп’ютерне тестування, результати якого будуть доступні як для педагогів, так й учнів.
«Зрозуміло, що проведення ДПА-9 на комп’ютерній основі пов’язане з багатьма проблемами – починаючи від якості техніки в закладах і завершуючи дотриманням академічної доброчесності під час проведення тестувань тощо.
Процес імплементації нової моделі ДПА-9 буде тривалим і багаторічним», – зазначили в центрі.
Раніше Державну підсумкову атестацію у зв'язку з пандемією COVID-19 скасували у 2020 році, також через початок повномасштабного вторгнення в Україні оцінювання для учнів 4-х та 9-класів не проводили у 2022, 2023 та 2024 роках.
Однак українські та іноземні експерти ще у 2019 році погодилися на тому, що покращення сфери освіти потребує щорічних об'єктивних даних про знання та навички школярів.
Для цього затвердили ідею стандартизованих підсумкових оцінювань лягла в основу «Стратегії розвитку освітніх оцінювань у сфері загальної середньої освіти в Україні до 2030 року», які прийняли у 2019 році.